Have an account?
Gif Created on Make A Gif

January 2, 2011

BIMBO



-BIMBO-

Satu perkataan yang sangat jarang kita dengar. Mungkin kebanyakan kita tidak mengetahui maksudnya. Bagi saya yang belajar di Jepun, saya juga tersilap memahaminya sebagai satu perkataan jepun 'BIMBOU' yang bermaksud miskin.

Bimbo itu ialah satu perkataan English yang digunakan sebagai ejekan kepada para wanita/gadis yang cantik tetapi tidak mempunyai tahap intellect yang tinggi.

Kenapakah saya ingin menekankan perkataan ini. Kenapakah seorang lelaki ingin berkata mengenai perkara ini. Adakah saya ingin menghina sesorang perempuan. Saya kelihatan biadab berkata begitu lagi-lagi sebagai seorang lelaki kerana saya seperti mengutuk dan menghina wanita. Tetapi bukanlah saya mengatakan mereka itu begitu secara semulajadi. Kepintaran itu berdasarkan ilmu dan ilmu itu adalah sesuatu yang dicari. Dengan usaha InsyaAllah ilmu Allah dapat kita perolehi dari pelbagai segi.

Jika saya lihat sendiri masyarakat sekarang, begitu ramai remaja perempuan yang mempunyai sifat sebegitu. Bukanlah mereka sengaja, tetapi ia berlaku kerana persekitaran dan persekitaran yang saya maksudkan itu ialah bersama lelaki.




Wanita sangat lemah kepada pujian

Bagi sesiapapun, kita sangat suka dipuji. Sebagai contoh ibu bapa memuji anak-anak mereka sebagai galakan agar anak mereka terus maju. Itu ialah satu pujian yang bertujuan baik. Tetapi bagaimana pula pujian dari seorang lelaki yang bukan mahram kepada seorang wanita.

Saya tidak begitu memahami perempuan tetapi saya yakini perempuan pastinya berdebar mendapat pujian dari seorang lelaki. Jika mereka berkeras sekali pun menolak, bagaimana pula pujian yang berterusan. Pastinya terdetik juga di hati bermula dari berterima kasih, kepada sukakan pujian dan akhirnya berkemungkinan menyukai si pemuji itu.

Bukankah sudah banyak dilihat betapa ramai perempuan sudi menyerahkan diri kepada lelaki yang baru sahaja dikenali mereka. Lagi-lagi para remaja di sekolah dan mahasiswi universiti dimana interaksi antara lelaki dan perempuan lebih-lebih lagi yang mempunyai paras rupa yang cantik.

Pujian yang pada dasarnya bertujuan merapatkan hubungan tidak kira yang bertujuan baik atau dengan tujuan memikat mungkin dapat melemahkan hati perempuan itu.

Bagi mereka yang ber'couple' pastinya lebih mudah terjerumus kepada ke'bimbo'an ini. Dengan pujian dari teman lelaki yang dicintainya, hati mudah goyah kerana cinta yang masih belum pasti.

Begitu ramai yang saya lihat berjanji akan menjaga hubungan itu supaya tidak terjerumus ke arah zina. Tetapi atas sebab ke'bimbo'an itulah, mereka akhirnya tewas. Yang lelaki tewas kerana nafsunya kerana selalu berdekatan dan nafsunya meminta pada kekasihnya yang jelita itu dan yang perempuan pula tewas pada pujuk rayu dan pujian lelaki itu.

Lelaki tidak memerlukan pujian dari wanita. Mereka lebih berminat kepada rupa. Bagi yang dapat menilai dengan baik, mereka menilai juga akhlak dan peribadi wanita itu. Tetapi yang pastinya lelaki tidak memerlukan pujian untuk dipikat.Berbeza dengan wanita.Bagi wanita pula mereka lebih suka pujian dari lelaki walaupun lelaki itu tidak menarik.

Oleh sebab itu saya katakan lelaki tidak memerlukan rupa untuk memikat wanita.
Sebaliknya mereka hanya memerlukan kemahiran menyusun kata untuk mendapatkan wanita.
Maaf jika saya dilihat seperti menghina wanita. Tidak terlintas di hati saya untuk menghina bahkan hanya untuk memberi ingatan dan pesanan.

Juga untuk menyedarkan wanita lebih-lebih lagi muslimah supaya jangan merendahkan martabat anda.Hati wanita dicipta dengan kelembutan. Oleh sebab itu mereka mudah termakan pujian. Hati mereka dipenuhi dengan kasih sayang, disebabkan itu mereka terlalu mudah mempercayai dan menyerah diri kepada lelaki.

Wahai wanita. Usahlah menjadi bimbo. Nilailah pujian berdasarkan mata hati, bukan mempercayai membuta tuli. Akibatnya lebih kepada merendahkan maruah diri.

Wahai lelaki. Perbetulkanlah niatmu. Engkaulah yang bakal memimpin isterimu dan anak-anakmu. Kelembutan wanita itu bukanlah untuk mu selagi dia bukan isterimu. Janganlah engkau mempergunakan kelembutan itu ke jalan yang salah di sisi agama.

0 comments:

Post a Comment

Larger Font | Smaller Font