Have an account?
Gif Created on Make A Gif

January 21, 2011

Hiburan

“Demi Zat yang diriku dalam kekuasaannya! Sesungguhnya andaikata kamu disiplin terhadap apa yang pernah kamu dengar ketika bersama aku dan juga tekun dalan zikir, nescaya Malaikat akan bersamamu di tempat tidurmu dan di jalan-jalanmu. Tetapi hai Handhalah, saa’atan, saa’atan! (bergurau sekadarnya saja!). Diulanginya ucapan itu sampai tiga kali.”(HR. Muslim)

Adalah fitrah sebagai manusia untuk mencari kegembiraan bagi diri mereka. Hati ini memerlukan hiburan sebagai tujuan rehat dan bergembira. Maka mencari sesuatu hiburan itu sangat penting bagi kita. Tetapi dalam hiburan itu pastinya mempunyai had dan berlandaskan Islam.

Para sahabat juga biasa bergurau, ketawa, bermain-main dan berjenaka. Ini kerana mereka mengetahui akan keperluan jiwa mereka dan ingin memenuhi fitrah serta hendak memenuhi hak hati untuk beristirahat dan bergembira agar dapat meneruskan perjalanan mereka dalam menyusuri hidup mereka.

Ali bin Abi Talib pernah berkata: “Sesungguhnya hati itu bisa bosan seperti badan. Oleh kerana itu carilah segi-segi kebijaksanaan demi kepentingan hati.” Dan katanya pula: “Istirehatkanlah hatimu seadanya, kerana hati itu apabila tidak suka, bisa buta.”

Di zaman ini, terdapat pelbagai jenis hiburan. Teknologi yang meningkat pesat telah memberi ruang yang lebih luas untuk kita mencari hiburan yang sesuai dengan diri kita. Antaranya internet, televisyen dan juga music. Tidak salah bagi setiap muslim mencari hiburan sekiranya dapat menenangkan hati dan melapangkan dadanya, dengan syarat hiburannya itu tidak menjadi kebiasaan dan dihabiskan seluruh waktunya dalam hiburan itu.



Hiburan dari segi nyanyian:

Hal ini dibolehkan dengan beberapa syarat:

Nyanyian itu harus diperuntukkan buat sesuatu yang tidak bertentangan dengan etika dan ajaran Islam

· Cara menyanyikan yang dilakukan si penyanyi dapat mengalihkannya dari lingkungan halal kepada lingkungan haram

· Berlebih-lebihan dalam hiburan dan menghabiskan waktu untuk berhibur adalah haram

· Jika nyanyian itu dapat membangkitkan nafsu dan menimbulkan fitnah serta nafsu kebinatangannya, maka harus dijauhi nyanyian tersebut

· Nyanyian yang disertai dengan perbuatan-perbuatan haram lainnya adalah haram

Menyanyi dan muzik adalah disunatkan dalam situasi gembira, demi menunjukkan perasaan riang dan menghiburkan hati, seperti pada hari raya, perkahwinan, kedatangan tetamu yang sudah lama tidak berkunjung, aqiqah dan di waktu lahirnya seorang bayi.

“Dan dari Aisyah r.a. sesungguhnya Abu Bakar pernah masuk kepadanya, sedang di sampingnya ada dua gadis yang sedang menyanyi dan memukul gendang pada hari Mina (Aidil Adha), sedang Nabi saw. menutup wajahnya dengan pakaiannya, maka diusirlah dua gadis itu oleh Abu Bakar. Lantas Nabi membuka wajahnya dan berkata kepada Abu Bakar: Biarkanlah mereka itu wahai Abu Bakar, kerana hari ini adalah hari raya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Hiburan dari segi Filem dan Internet:

Filem/movie dapat dipergunakan untuk hal-hal yang baik dan yang tidak baik. Ia dapat digunakan untuk tujuan dakwah juga seperti filem yang bercorak agama yang memberi nilai yang baik sebagai pengajaran.

Internet juga merupakan sumber maklumat yang berharga kepada kita. Dengan kemudahan internet, kita dapat meneroka ilmu dengan lebih meluas lagi. Malah dengan internet, pelbagai hiburan seperti muzik dan juga filem dengan mudah diperolehi.

Filem dan internet adalah halal dan baik jika dipenuhi syarat-syarat sebagai berikut :

· Subjek-subjek yang diketengahkan itu bersih dari kegila-gilaan, kefasikan dan semua hal yang dapat merosakkan aqidah, syariat dan kesopanan Islam

· Tidak melupakan kewajiban agama atau duniawi. Tidak halal seorang muslim meninggalkan sembahyang kerana akan menonton filem atau melayari internet.

Dalam berhibur, seorang muslim tidak boleh menjadikan harga diri dan perilaku seseorang sebagai sasarannya. Tidak juga dibenarkan dalam berguraunya itu untuk mengenakan orang lain, dengan menjadikan kedustaan sebagai wasilah (cara).


0 comments:

Post a Comment

Larger Font | Smaller Font