Have an account?
Gif Created on Make A Gif

April 4, 2010

Cabaran Dakwah Dan Keutuhan Diri

'Ikhlas adalah mengesakan hak ALLAH dalam segala amalan ketaatan dengan niat hanya untuk menghampirkan diri kepada ALLAH dan tiada apapun selain itu. Iaitu melakukan kerana makhluk lain, pujian makhluk, atau apa jua sebab-sebab yang selain daripada redha ALLAH. Boleh juga dikatakan bahawa ikhlas itu adalah pembersihan (niat) diri (semasa amalan) daripada segala perhatian manusia.'

Dakwah merupakan satu bidang yang mencabar. Dakwah merupakan salah satu proses membawa setiap insan ke jalan yang benar. Tetapi pada masa yang sama, sebagai pendakwah, salah satu kesukaran yang mungkin dihadapi adalah cabaran dalam menjaga niat dan keikhlasan dalam menyampaikan dakwah.

Seorang pendakwah seharusnya memiliki ilmu dan mempunyai akhlak yang baik sebagai contoh ikutan kepada setiap orang. Tetapi dalam masa yang sama, keteguhan hati agar tidak menganggapkan diri kita paling baik adalah amat penting. Lebih merisaukan timbul perasaan riak dan sombong, selain keujuban di dalam diri mungkin timbul sehingga merendah-rendahkan orang lain selain merasakan diri sendiri sudah cukup baik.

Sanjungan dan pujian juga merupakan salah satu faktor yang dapat mempengaruhi keikhlasan kita dalam menyampaikan dakwah. Lebih-lebih lagi apabila seorang pendakwah itu mampu menarik minat dan hati para pendengar untuk mendengar. Tidak salah memuji sesiapa pun sekiranya orang itu berhak menerima pujian itu. Tetapi kemungkinan sedikit sebanyak akan mempengaruhi keikhlasan kita kepada perasaan riak dan sombong, tambahan lagi apabila dikatakan sebagai seorang yang hebat dan berilmu.

Keikhlasan itu tidak perlu diukur, dipertikai atau diakui oleh sesiapa pun. Cukuplah sekadar niat yang benar-benar suci dalam menyampaikan ilmu ALLAH bagi membantu setiap insan mencapai tingkat iman yang diingini selain mencari redha ILAHI.

0 comments:

Post a Comment

Larger Font | Smaller Font