Have an account?
Gif Created on Make A Gif

April 4, 2010

Riak Dalam Ibadah

'Sesungguhnya orang-orang munafiq itu menipu ALLAH (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya) dan ALLAH akan membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafiq). Setiap kali mereka berdiri mengerjakan solat, mereka berdiri dalam keadaan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak(menunjuk-nunjuk) kepada manusia (supaya disangka mereka orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati ALLAH melainkan sedikit sahaja.' -Surah al-Nisa':142

Dalam ibadat yang kita lakukan, salah satu unsur penting yang harus dititik beratkan adalah keikhlasan di dalam mengerjakan ibadat. Antara syarat penerimaan ibadat itu adalah keikhlasan dalam mengerjakan ibadat. Kita seharusnya menetapkan ibadat kita hanya kerana ALLAH.

Malangnya kadang-kala ada sesetengah manusia yang melakukan ibadat itu dengan menyelitkan unsur riak dan menunjuk-nunjuk. Tujuan ibadat yang dilakukan hanya untuk dilihat oleh orang lain supaya disangkakan bahawa orang itu beriman. Perbuatan ini boleh membawa kepada syirik kecil dan amalannya akan menjadi sia-sia sahaja.

'Sesiapa melakukan sum'ah (supaya perbuatannya didengar oleh orang lain) ALLAH pasti memperdengarkan aibnya kepada orang ramai. Sesiapa yang melakukan perbuatan semata-mata riak (menunjuk-nunjuk) ALLAH pasti tunjukkan aibnya kepada orang ramai' -Hadith riwayat Muslim

Jika dalam ibadat kita terdetik perasaan riak tetapi perasaan itu dibenci dan diusahakan untuk menyingkirkannya, amalannya itu tetap sah.

Berbeza bagi mereka yang berdiam diri apabila timbulnya perasaan riak dan tidak berusaha menyingkirkan malah melayani perasaaan itu, amalan yang dilakukan itu dikira terbatal dan sia-sia mengikut jumhurr (majoriti) ulama.

0 comments:

Post a Comment

Larger Font | Smaller Font